Kompetenceprofil for den gode medarbejder på Sundhedscenter Vest
- Basis kompetencer
- Faglige kompetencer
- Personlige og sociale kompetencer
- Organisatoriske kompetencer
At støtte borgerne til en større selvforståelse og handlekraft, så de oplever en bedre livskvalitet og får lyst til at klare sig selv.
Arbejder ud fra værdier, visioner og mål i ”Naturens rige”.
Holder sin faglige viden ajour og udvikler den løbende.
Inddrager og drøfter etiske overvejelser i hverdagen.
Overholder tavshedspligt.
Overholder aftaler og deadlines.
Anvender relevante it-systemer.
Bidrager konstruktivt til en god relation til samarbejdspartnere, borgere, pårørende og det omgivende samfund.
Udviser fleksibilitet i forhold til skiftende krav og ressourcetildeling.
Arbejder ud fra den rehabiliterende tankegang, jf. Hvidbogen
Samarbejder med leder om individuel kompetenceudviklingsplan.
Deler viden med kolleger.
Kan observere, vurdere, handle og evaluere i forhold til opgaven.
Kommunikation med borgeren tager udgangspunkt i inddragende perspektiv.
Overholder dokumentationsforpligtelsen.
Medvirker i uddannelse af studerende.
Bidrager til mono- og tværfaglig udvikling.
Tilrettelægger forløb sammen med borgerne, ud fra deres behov og faglige vurderinger.
Kan prioritere arbejdstid og egne og stedets ressourcer.
Kan sige til og fra og bede om relevant hjælp.
Kan agere i kritiske situationer, såsom borgere, der bliver dårlige, akut arbejdspres, utilfredse borgere og lignende.
Kan bruge leder, TR, AMIR og LokalMED i relevante situationer.
Er en god kollega:
• Lydhør
• Opmærksom
• Interesseret
• Konstruktiv i sin tilgang
• Hjælpsom
På Sundhedscenteret arbejdes der med sundhed på tværs af alle afdelinger.
Kendskab til kommunens organisationsplan og egen placering heri.
Kender og forholder sig til relevant og ny lovgivning, borgernes rettigheder, sundhedsaftaler m.m.
Arbejder ud fra en økonomisk bevidsthed.
Medvirker til at Sundhedscenter Vest fremstår som en attraktiv og rummelig arbejdsplads.
Er forpligtet til at holde sig orienteret om Sundhedscentrets arbejdsmiljøarbejde.