Databehandleraftale
Ringkøbing-Skjern Kommune har pligt til at beskytte de oplysninger, vi indsamler for at kunne iværksætte pleje og/eller behandling.
Her kan du læse, hvordan vi behandler dine personoplysninger – indsamler, bruger og eventuelt videregiver oplysninger i forbindelse med behandling af din sag.
Formålet med behandling af dine data.
I Sundhed og Omsorg registrerer og behandler vi oplysninger om borgere, der søger om eller er bevilget kommunale ydelser inden for vores fagområder, for at muliggøre, at du kan få de ydelser, du er berettiget til.
Hvilke oplysninger indhenter og opbevarer vi?
Vi indhenter og behandler kun de data, som er relevante for din sag.
Det kan – afhængig af den ydelse, du søger om eller modtager fra Sundhed og Omsorg - være oplysninger om navn, adresse, cpr.nr., helbredsoplysninger, familieforhold, boligforhold, sociale forhold, etnicitet, strafforhold, egen læge, tand-læge og værgemål.
Hvor har vi oplysningerne fra?
De data, vi behandler om dig, får vi enten fra dig selv via din ansøgning om en ydelse eller den samtale, du har haft med en kommunal medarbejder. De kan også indhentes fra andre instanser, som du har givet enten mundtligt eller skriftligt samtykke til, at vi må hente oplysninger fra. Det kan være din egen læge, sygehus, speciallæge, andre afdelinger i kommunen, andre instanser på sundhedsområdet eller andre kommuner.
Vi indhenter kun oplysninger, der er nødvendige for at vur-dere din konkrete sag.
Vi videregiver kun dine personlige oplysninger til andre myndigheder, når det er relevant for den videre behandling af din sag, og kun hvis du har givet samtykke til det – enten mundtligt eller skriftligt.
Der kan med samtykke videregives personoplysninger til din egen læge, sygehus, speciallæge, privat leverandør af bevilget hjælp, andre afdelinger i kommunen eller andre kommuner.
Der videregives ikke personoplysninger til lande uden for EU og EØS.
Vi gemmer kun dine data, så længe det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indhentet. Det betyder, at vi gemmer dem så længe, du modtager en ydelse fra Sundhed og Omsorg og fem år efter, at din ydelse er afsluttet. Oplysninger, som er indhentet i forbindelse med ydelser efter Sundhedsloven, gemmer vi i 10 år.
Du har generelt følgende rettigheder
- Du har ret til at få rettet/berigtiget eventuelle urigtige personoplysninger
- Du har ret til at få adgang til dine personoplysninger (indsigtsret)
- Du har ret til at få slettet personoplysninger, hvis de ikke længere er nødvendige til at opfylde det formål, de blev indsamlet til.
- Du har i visse tilfælde ret til at opnå begrænsning af vores behandling af dine personoplysninger
- Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger
- Du har ret til at kunne flytte de oplysninger, du selv har givet, fra én dataansvarlig til en anden—fx læge, fysioterapeut eller anden kommune.
- Du har ret til at tilbagekalde et eventuelt samtykke, uden at det berører lovligheden af vores behandling af dine data frem til tidspunktet, hvor du trækker samtykket tilbage. Det betyder, at hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det først virkning fra dette tidspunkt.
- Du har ret til at få oplyst, om der ligger et lovkrav til grund for indsamling og behandling af oplysninger. Herunder også hvad konsekvensen vil være, hvis ikke oplysningerne afgives.
- Du har ret til at klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på.
- Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk
Sundhed & Omsorg på tlf.: 99 74 14 14
Kommunen har en databeskyttelsesrådgiver, som du kan kontakte via mail: dbr@rksk.dk eller på tlf.: 99 74 36 60