Sundhedsuge 2020

På grund af corona-virus bliver Sundhedsugen noget anderledes, end den plejer.

Vi kan ikke planlægge offentlige arrangementer i Sundhedsugen, derfor vil vi i stedet sætte fokus på mental sundhed og fællesskaber.

www.frivilligvest.dk finder du en samlet liste over, hvor du kan henvende dig, hvis du har brug for hjælp eller social kontakt.
Det kan både være brug for hjælp til praktisk ting fx indkøb, men der er også mange eksempler på, hvordan du kan deltage i sociale fællesskaber på afstand, fx telefonvenner, virtuelle fællesskaber mm.
Du kan også se, hvor du kan henvende dig, hvis du selv vil give en ekstra hånd med noget.

Se Sundhedsstyrelsens råd til mental sundhed her.

Peer-linjen har samlet 5 forslag til hvordan du kan styrke din mentale sundhed og opretholde og arbejde med sin egen livsglæde og -kvalitet i en tid, hvor rigtig mange ting er forandret på grund af Corona-virussen.

Ergoterapeutforeningen har lavet en udgivelse med inspiration til relationer, fysisk træning, hold hjernen aktiv og aktiviteter i hjemmet. Der er fokus pa ting man kan gøre uden at være online. Udgivelsen hedder ”Tag hverdagen tilbage og kan findes her.

Her er nogle forslag til hvordan I kan være sammen hver for sig:

Virtuel påskeægsjagt – eller efter påske samme leg men tampen brænder i stedet
Hver deltager gemmer et antal påskeæg hjemme hos sig selv. De andre skal via videoopkald guide den, der holder kameraet i forskellige retninger og se om de kan finde påskeæggene via video. 

Send en hilsen
Det kan være et brev, en kage, chokolade, en tegning eller gør som de to piger i Højmark, der malede sten og lagde ved alle postkasser.

Spil minde-lotteri
I skiftes til at sende billeder til hinanden og man får point hvis man kan gætte hvor/hvornår billedet er fra.

Affaldsindsamling
Tag en pose eller en vogn med ud på en gåtur og indsaml affald. Du kan evt. konkurrere med en ven om hvem der kan samle mest.

Brug telefonen – ring til dem du kender
Det behøver ikke være en lang telefonsamtale, hvis du ikke synes du har så meget at fortælle. Det kan være fint bare at ringe og sige ”Jeg ville bare lige sige hej”.

Lav det samme hver for sig
I kan for eksempel bage hver jeres kage og sende billeder af processen og resultatet til hinanden. I kan også skiftes til at stille hinanden ”opgaver” og sende et foto af resultatet.

Arranger bamsejagt i det lokalområde
Du kan enten selv gemme bamser forskellige steder eller du kan få flere i området med, så I er flere der sætter bamser i jeres vinder eller gemmer dem andre steder.

Lær noget nyt
Måske har du noget du længe gerne har villet lære, fx at strikke, jonglere med bold, lave tricks på løbehjul, lave flotte kager, kunne genkende fugle, blive god til at tegne eller noget helt andet. Måske kender du endda en, som kan hjælpe dig i gang og give dig gode råd – på afstand. Ellers spørg i dit netværk om de kender nogen, der kan hjælpe dig.

Gæt ord
I sender billeder af forskellige ting til hinanden. Brug det første bogstav i tingene, der er sendt billede af til at danne ord. Det kan både laves så I skal gætte et bestemt ord eller så I skal sammensætte flest mulige ord af de sendte ”bogstaver”.

Virtuel kaffe
Lav videoopkald til en du gerne vil drikke en kop kaffe sammen med. Hvis du ikke er så god til det med videoopkald, så kan du måske få nogen i dit netværk til at fortælle dig, hvordan man gør via telefonen – og så kan I jo tage en kop kaffe sammen bagefter.

Spil kryds og bolle gennem en vinduesrude
Tag en whiteboardmarker med på besøg hos bedsteforældrene, naboen eller en anden, som du gerne vil hilse på. Igennem ruden kan I spille kryds og bolle fra hver sin side – Sammen på afstand ;).

I stedet for kryds og bolle kan I også lege tegn og gæt, spille dots and boxes (tegn et kvadrat med x*x prikker, man skiftes til at sætte en streg imellem to prikker, laver man en firkant må man igen, den med flest firkanter når alle streger er fyldt ud har vundet) eller andre tegne-spil.  

Bliv medlem af en læsegruppe
Læseforeningen arrangerer små virtuelle læsegrupper, som man frit kan tilmelde sig. Se hvilke.

Udforsk naturen i dit lokalområde
​Du kan bruge sogneruter til at finde spændende lokale stier og Skjern Å Nøglen  til at få inspiration til aktiviteter i naturen.

Lav en fysisk udfordring
Sammen med en ven aftaler I en træningsøvelse, som I hver især laver dagligt derhjemme. Når I kan mødes igen ser I hvem der har forbedret sig mest. Træningsøvelsen kan for eksempel være rejse-sætte sig – hvor mange gange kan I rejse og sætter jer fra en stol i løbet af 1 minut?

Følg med på Sundhedscenter Vests facebookside, hvor vi vil lave forskellige opslag om fællesskaber op til og i Sundhedsugen 2020.

Ved spørgsmål send en mail til sundhedsuge[mail]rksk.dk eller ring til Trine Bloch Burmølle 99 74 15 92

Trine Bloch Burmølle

Udviklingskonsulent

Send en e-mail »
Direkte: 99 74 15 92
Mobil: 20 18 33 01