Forslag til aktiviteter i Sundhedsugen

For alle ideerne er der mulighed for at man kan deltage med de medarbejdere, som er interesserede. Det behøver altså ikke være alle som er med, men jo flere som deltager jo sjovere vil det være. Hvis I er mange på arbejdspladsen kan det være en fordel at være inddelt i mindre grupper eller hold.

  1. Fælles gåture
    Giv ekstra pausetid til fælles gåture for de medarbejdere som ønsker det, f.eks. 10 minutter ekstra frokostpause
  1. Motionspoint
    Hvem kan få flest motions-point i sundhedsugen?

Medarbejderne konkurrerer imod hinanden enkeltvis eller i grupper om at tjene flest point i løbet af uge 17. Der kan evt. være en præmie til vinderen.

Point kan f.eks. optjenes på følgende måde:

  • Motionsaktivitet alene: 1 point
  • Motionsaktivitet sammen med andre: 3 point
  • Motionsaktivitet med kollegaer: 5 point
  • Hvis aktiviteten foregår udenfor gives der 2 point i tillæg.

Hæng et stort skema op på et sted hvor alle kan se det, f.eks. i frokoststuen, så alle kan skrive deres point på og følge med i hvor mange point kollegaerne har.

  1. Udfordringsstafet
    Lav en udfordringsstafet for de medarbejdere som ønsker at deltage.

Udfordringsstafetten går ud på, at I mandag morgen starter et antal stafetter, så det passer med at alle de medarbejdere, som ønsker at deltage kan nå at modtage en stafet i løbet af ugen. De første stafetter startes ved lodtrækning. Sammen med stafetten følger en udfordring som skal gennemføres inden der er gået 24 timer. Udfordringen kan f.eks. være at lave 10 englehop i frokoststuen, løbe op ad en trappe, lav 10 høje knæløft, gå rundt og sig god morgen og giv hånd til alle kollegaer mm.

Udfordringerne skal gennemføres på et tidspunkt, hvor nogle af kollegerne ser det. Når man har gennemført sin udfordring giver man stafetten videre og man må bestemme den næste udfordring.

Man kan ikke få stafetten igen før alle har haft den.

Straffen for ikke at gennemføre sin udfordring kan f.eks. være at man skal hente kaffe til sin udfordrer hele næste dag.

Udbygning:

Hvis I har flere stafetter i gang kan I inddele jer i hold og konkurrere om at få stafetten flest muligt gange igennem holdet (der behøver ikke gå 24 timer før stafetten gives videre, jo hurtigere stafetten videregives jo flere gange kan den nå rundt).

  1. Øvelser rundt omkring
    Hæng små øvelser op forskellige steder på arbejdspladsen, f.eks. på toilettet, i personalerummet, i rum hvor mange kommer forbi jævnligt.
  1. Fællesleg
    Brug 15 minutter fra morgenstunden eller i en pause på at genopdage gamle lege. I kan skiftes (evt. i grupper) til at vælge legen til næste dag og genopfriske reglerne. Se forslag til lege her.
  1. Frisk frugt
    Frisk frugt til medarbejderne. Det kan enten være arbejdspladsen der giver eller de interesserede medarbejdere kan skiftes til at tage lidt frugt med til en fælles frugtskål
  1. Veje frugt og grøntsager
    Se hvor mange kilo frugt eller grøntsager I kan spise på en uge. Stil f.eks. en vægt op i frokostrummet hvor folk veje deres grøntsager og lægge en seddel med hvor meget de vejer.
  1. Tæl skridt
    Se hvor mange skridt I i fællesskab kan komme op på på en uge. Mange har skridttællere i deres telefon men ellers kan skridttællere købes til ca. 60-100 kr./stk i de fleste sportsbutikker. Se om I hver kan nå 10.000 skridt hver dag.
  1. Fælles aktivitet
    Lav en social aktivitet, f.eks. bowling efter arbejdstid.