Når appetitten er lille

Hvis du over længere tid ikke har kunnet spise så meget som du er vandt til, kan du være i risiko for at blive underernæret.

Underernæring gør bl.a. at du er i større risiko for at blive syg og kan have sværere ved at komme dig over sygdom igen, det kan være du føler dig træt og uoplagt til at gennemfører de planer du har sat for dagen.

Selvom appetitten er lille er det nødvendigt at få nok mad og drikke. Det kan man gøre ved at prioritere den mad der indeholder meget energi, så man ikke behøver at spise så stor en mængde.

Det betyder i praksis at de kostråd man kender bliver vendt på hovedet. Man skal således bl.a. sparre på frugt, grønt og fuldkorn som ikke indeholder så meget energi og i stedet spise godt med kød og fedt, særligt det umættede fedt som bl.a. findes i olie, mayonnaise, nødder og fisk.

Kostråd ved lille appetit:

  1. Spis mange små energirige måltider om dagen. Når der ikke er så meget plads i maven, skal man spise hyppigere for at få mad nok.
  2. Spar på grøntsager, frugt, kartofler, gryn, pasta, ris og brød da disse fylder meget i maven uden af bidrage med meget energi. Spis i stedet ekstra kød, sovs, smør, fedt og pålæg.
  3. Spis mere fedt særligt af det umættede. Fedt indeholder meget energi, derfor skal du vælge den fede variant. Det umættede fedt er sundere for hjerte og kredsløb og kommer især fra fisk og vegetabilske kilder som fx olie, mayonnaise og nødder.
  4. Spis og drik rigeligt med protein. Proteinrige madvarer er bl.a. kød, fisk, æg, mælk og ost. Proteiner er vigtige for at kunne bevarer muskelmassen og funktionsevnen.
  5. Drik din energi. Det kan være lettere at drikke sig til den energi kroppen har brug for.

Herunder er nogle forslag til hvordan du kan følge rådende i praksis. De madvarer der er med fed skrift indeholder en betydelig mængde protein.

  • Kom ekstra smør, ost og pålæg på brødet, gerne dobbelt så meget som du gør nu.
  • Pynt maden fx med italiensk salat, karrysalat, mayonnaise eller remulade.
  • Kom fløde i det du drikker som fx yoghurt, koldskål, mælk, kaffe.
  • Vælg kalorieholdige drikke som fx mælk, kakao, koldskål, drikkeyoghurt, saftevand med sukker, juice og sodavand i stedet for vand, kaffe og te.
  • Kom smør, fløde eller olie i sovs, supper, grød, mos m.m.
  • Vælg den fede variant når du handler ind fx sødmælk frem for skummetmælk, piskefløde i stedet for madlavningsfløde.
  • Prioriter din tallerken: hvis du ikke kan spise hele portionen så spis kødet først, da dette indeholder mest protein.