Hvordan ændre jeg mine kostvaner?

Mad har en meget stor betydning i mange social sammenhænge og samtidig er meget af det vi spiser præget af vaner, som vi til dagligt ikke tænker over.

Hvis du gerne vil ændre nogle af dine madvaner, er første skridt på vejen mod en forandring, at tage en beslutning om hvad din ændring skal være. Jo mere konkret du kan lave den jo bedre. Fx ”jeg vil spise fisk til frokost på minimum ½ skive rugbrød hver dag”. Det er vigtigt at den ting du beslutter dig for også virker realistisk for dig, så hvis ½ skive rugbrød med fisk hver dag er urealistisk, kan det være bedre at sige ½ skive med fisk hver anden dag.

Giv dig tid til at øve dig på din nye ændring og lov til at det ikke lykkedes hver dag i første hug. Nye kostvaner er noget man skal øve sig på og når man øver sig vil det oftest ikke lykkedes hver gang, der er heldigvis en ny dag igen i morgen. Jo flere gange du gentage den samme ændring, jo nemmere vil den blive og jo større chance vil der være for, at du får skabt en ny fastgroet vane.

For at hjælpe dig selv på vej kan du lave en ugentlig opfølgning på, hvordan det er gået med din planlagte ændring, er den stadig realistisk? eller kan du måske gøre det endnu bedre? så juster målet derefter.

Du kan prøve at lave en kostdagbog, hvor du skriver ned tre dage i træk, minimum en weekenddag, hvad du spiser og drikker. Det er vigtigt at du udfylde kostdagbogen i løbet af dagen og ikke forsøger at huske tilbage om aftenen, det er nemlig meget svært at huske, alt man har spist i løbet af en dag. Du kan bruge kostdagbogen til at blive mere bevidst om dine kostvaner og derudfra eventuelt finde frem til de ting du gerne vil ændre. Kommer du fx hver dag til at spise chokolade eller kage om eftermiddagen, kunne det tyde på at du mangler et mere reelt måltid der kan holde dig mæt der. Når man er mæt er det nemlig lettere at stå imod fristelser som fx kage og chokolade.

Hvis du er overvægtig eller normalvægtig, kan du finde inspiration til hvilke kostændringer du kan lave under fanen til venstre ”De officielle kostråd”. Du kan også klikke ind under fanen ”Opskrifter”, hvis du mangler ideer, til nye måltider du kan prøve af.

Hvis du er undervægtig eller har svært ved at holde vægten oppe, kan du finde inspiration til kostændringer i fanen ”Når appetitten er lille”. Du kan også klikke ind under fanen ”Opskrifter”, hvis du mangler ideer, til nye måltider du kan prøve af.

Opdateret d. 31.03.20 af Anne Kristine L. Christensen